Beroepen,  Interviews

Danielle was arts en maakt nu YouTube filmpjes over het menselijk lichaam: “Ik moest een knoop doorhakken: 100% arts of 100% Juf Danielle”

Sommigen zullen Danielle wel kennen als ‘JufDanielle’ van YouTube. Ze maakt filmpjes over het menselijk lichaam, die vooral veel gekeken worden door verpleegkunde studenten. Waarom en hoe is ze hiermee begonnen? En hoe heeft ze hier haar fulltime baan van kunnen maken?


Van oorsprong ben je arts. Je hebt namelijk geneeskunde gestudeerd. Heb je het menselijk lichaam altijd al interessant gevonden?
Klopt! Officieel heb ik mijn BIG registratie nog – die gaat komend jaar verlopen, maar ik beschouw mijzelf al een ‘arts niet-praktiserend’: oftewel ik heb de geneeskundestudie afgerond maar ben al een paar jaar niet meer werkzaam als arts. Je kan absoluut zeggen dat ik het menselijk lichaam interessant vind. Dit is ook de belangrijkste reden geweest waarom ik geneeskunde ben gaan studeren: Snappen hoe ons lichaam werkt. Hoe alles samenhangt met elkaar (het lichaam zit fantastisch in elkaar!), en wat er misgaat in een ziekteproces. Door dat allemaal te snappen kan je ook beter redeneren wat je kan doen om te helpen, zowel medicamenteus als niet-medicamenteus. Ik werk nu natuurlijk niet meer als arts, maar ik gebruik deze fascinatie, en de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studie, nog dagelijks in mijn werk. 

Hoe is de studie geneeskunde je bevallen?
Ja, over het algemeen heel erg goed! Ik ben een echte nerd, en ik leer graag nieuwe dingen. Dus ik zag mijn studie als 40 uur per week om te leren over een onderwerp dat ik heel interessant vind, en dat is denk ik een goede basis voor een fijne tijd. Verder had ik hele leuke studiegenootjes, en heb ik 5 jaar samengewoond met 3 studievriendinnen: heel gezellig! Zij deden ook allemaal geneeskunde, dus hadden we rond dezelfde periodes het rustig of juist druk voorafgaand aan het tentamen. Ook kon je standaard iets navragen als je iets niet snapte – er was altijd wel iemand die het onderwerp wel al onder de knie had. Ook de coschappen vond ik heel leuk: elke paar weken een nieuwe afdeling leren kennen en (veelal) leuke patiëntencontacten. Ik vond het het leukst om als eerste het poli-gesprek te kunnen doen. De patiënt kwam dan speciaal een uur eerder om eerst met mij te zitten, voor de ‘echte’ doktersafspraak, om vervolgens mijn DD/ en behandelplan te vertellen aan de superviserende arts. Soms klopte het, en soms sloeg ik de plank helemaal mis. Maar dat maakt niet uit, je bent er om te leren. Het ene coschap lag mij beter dan het andere, sommige supervisoren zijn leuker dan anderen, en soms waren de lange werkdagen wel pittig. Geneeskunde is een studie waar je hart moet liggen – het vraagt veel eigen motivatie, inzet, tijd en doorzettingsvermogen, maar als je dat er voor over hebt dan is het een hele leuke studie om te doen. Ik kijk er in elk geval met veel plezier op terug!

Ik heb met heel veel plezier in een verpleeghuis gewerkt

Je hebt na je studie ook als arts gewerkt. Op welke afdeling heb je gewerkt en waarom heb je juist voor die afdeling en patiëntengroep gekozen?
Klopt! Ik wilde me graag voorbereiden op het werk als huisarts, maar met ook de mogelijkheid om Juf Danielle (destijds mijn ‘side hustle’) verder te kunnen opbouwen. Vanwege de gunstige werktijden en de relevantie voor huisartsen heb ik gekozen voor de ouderenzorg. Ik heb met heel veel plezier in een verpleeghuis gewerkt, 4 dagen per week, zodat er 3 dagen over zouden blijven voor Juf Danielle. 

Ik moest een knoop doorhakken: 100% arts, of 100% Juf Danielle

Inmiddels ben je ‘niet praktiserend arts’, wat betekent dat je niet meer als arts werkt. Je werkt nu namelijk fulltime aan JufDanielle. Waarom heb je ervoor gekozen om je volledig daarop te richten?
Klopt! Op een gegeven moment werd het werk voor Juf Danielle te veel om in 3 dagen te doen. Plus je houdt letterlijk geen vrije tijd meer over, en dat was niet echt een (mentaal) gezonde situatie. Dus ik moest een knoop doorhakken: 100% arts, of 100% Juf Danielle. En ik heb voor dat laatste gekozen, met eigenlijk als belangrijkste reden: dat ik achteraf geen spijt zou hebben dat ik het niet had geprobeerd. Dus ik heb nog een paar maanden doorgewerkt in de oude situatie, al het geld op een spaarrekening gezet, en vervolgens mijn baan opgezegd. Dat voelde als een sprong in het diepe, zeker voor iemand die helemaal niet zo van risico’s houdt. Maar ik voelde gewoon aan alles dat ik dit moest doen, en dat er een kans bestond dat ik met tekenen en uitleggen mijn brood kon gaan verdienen. Die eerste 6 maanden waren pittig: er kwam 0 euro binnen terwijl ik wel 80 uur per week aan het werk was. Maar goed, een zestal maanden later gingen de deuren open van de Juf Danielle Academie, en sindsdien zit Juf Danielle in een soort lift-off waarbij steeds meer mensen mijn video’s kennen en waarbij steeds meer mensen inloggen op mijn website. 

Mis je het werken als arts?
Niet genoeg om te stoppen met Juf Danielle, maar er zijn zeker aspecten van het werk die ik heel erg mis, de belangrijkste is inderdaad patiëntencontact. Maar ook zeker collega’s! Nu zit ik hier dag in dag uit alleen in mijn werkkamer – en dat kan nogal saai worden. Dus al snel heb ik een hond genomen haha, toch een beetje gezelligheid. En nu Juf Danielle groter wordt, ben ik bezig met het opbouwen van mijn eigen team, en dat vind ik ook wel weer erg gezellig. En het is fijn om niet meer alles in mijn eentje te hoeven doen. 

Inmiddels is Juf Danielle uitgegroeid tot iets groots. Hoe ben je ooit begonnen?
Nou, nog niet zo groot als ik zou willen hoor, nog genoeg te doen! Ik ben ooit begonnen met video’s maken als een studieopdracht. Voor mijn onderwijsstage (bij de HBO-V) moest ik een verbeterproject bedenken, en dat zijn uiteindelijk uitlegvideo’s geworden. Met wat A4tjes, stiften en een camera werden die eerste video’s opgenomen – ze staan nog steeds op mijn youtube kanaal als je heel ver terugscrollt. Dat ben ik toen nog hobbymatig blijven doen, daarna heb ik nog een tijd gewerkt als AFPF docent bij de HBO-V (daar is Juf Danielle toen écht van de grond gekomen), en vervolgens kwamen er nog meer aanvragen binnen vanuit hogescholen en uitgevers, en uiteindelijk ben ik echt voor mijn eigen klanten de lessen gaan opnemen. En bij elke stap waarbij ik wat verdiende kon ik mooi nieuwe apparatuur kopen en zo zijn in de loop der tijd mijn video’s flink vooruit gegaan in kwaliteit – eerst een tekenprogramma, toen een goede microfoon, en inmiddels een hele professionele set aan tekentablets, programma’s voor video-bewerking en alles dat er bij komt kijken. 

Juf Danielle is begonnen op de HBO-V opleiding, en groot geworden tijdens mijn werk als AFPF docent bij een HBO-V opleiding. Dit heeft een grote rol gespeeld in de vorming van Juf Danielle en de doelgroep voor mijn video’s. Bovendien was er een groot gapend gat in de uitlegmaterialen voor HBO-V en daar ben ik in gesprongen! En nu doe ik mijn best om dat gapende gat stukje bij beetje meer op te vullen met leuke content. Plus, verpleegkunde studenten zijn echt een ontzettend leuke doelgroep om mee te werken: Nieuwsgierig, leergierig en heel zorgzaam (gelukkig ook in de omgang met mij – dat is nog wel eens anders in de online wereld). Kortom, nog geen moment spijt gehad om het zo aan te pakken.

En hoe is het om te zien dat je video’s zo vaak worden gekeken?
Heel leuk, maar ook te bizar voor woorden. Af en toe gebruik ik de analogie van een klaslokaal (30 personen) om me voor te stellen hoeveel mensen mij volgen. Inmiddels staat de teller op 35.000 abonnees op mijn youtubekanaal = bijna 1200 klaslokalen vol. Dat zijn aantallen waar ik maar moeilijk een voorstelling bij kan maken, maar dat is tegelijkertijd ook het mooie van online lesgeven: op deze manier kan ik ontzettend veel studenten tegelijk helpen. 

Onderwerpen genoeg als je uitlegt over het menselijk lichaam!

Waar haal je de inspiratie voor de onderwerpen van je video’s vandaan?
Onderwerpen genoeg als je uitlegt over het menselijk lichaam! Ik heb nog lang niet alle onderwerpen gehad, dus ik heb nog een hele lijst met lessen die ik in de toekomst nog ga maken. Ik wissel het op dit moment een beetje af: een cursus die is aangevraagd door Academieleden, en daarna een cursus die ik zelf graag wil maken. De komende jaren heb ik nog voldoende onderwerpen om lessen over te maken!

Dan nog iets dat ik me altijd afvraag als ik je video’s kijk haha: hoe maak je je video’s? Ze zijn altijd heel erg mooi vormgegeven met goede en duidelijk illustraties.
Thanks! Het verbaast de meeste mensen als ik ze vertel hoeveel tijd het kost om 1 video (van zeven minuten lang) te maken. 

  • Het begint met het script: in 2 A4tjes iets zo duidelijk mogelijk uitleggen. Ik verdiep me zelf weer in het onderwerp, en maak een outline. Hierbij is vooral de vraag: Waar stóp ik met uitleggen? Omdat alles in het lichaam samenhangt is dat namelijk best een opgave. Ook gebruik ik best veel jargon in mijn scripts, dus ik moet in de opzet goed nadenken over de uitleg die ik ga geven: wat is de huidige kennis van de kijker (daar beginnen met uitleggen), en wat is er nieuw (daar langzaam naartoe werken). Het grootste compliment dat je me kan geven is om te zeggen dat mijn video’s in Jip en Janneke taal zijn, dan is mijn doel goed gelukt: lastige processen en lastige termen zó uitgelegd dat het voelt alsof de stof heel makkelijk is! Want stiekem gebruik ik gewoon dezelfde terminologie als het lastige tekstboek.
  • Dan komt het uitwerken van het script, oftewel wat ik in de voiceover woord voor woord allemaal ga zeggen. Ik wil mijn video’s kort maar krachtig houden, en dat betekent dus schrijven en vervolgens weer de helft schrappen. Dit is het meest tijdrovende deel van de hele video. 
  • Daarna maak ik een storyboard: met welke afbeeldingen en/of teksten kan ik het script verduidelijken en benadrukken. 
  • Daarna teken ik alle benodigde afbeeldingen, en zet ik alles goed voor de opname. 
  • Dan pak ik mijn tekentablet erbij, de opname apparatuur, en het script ernaast. 
  • Dan komt het leukste uurtje van het proces: het daadwerkelijk opnemen van de video. 
  • Vervolgens neem ik de voice over op, bewerk ik de audio, en geef ik de opname alvast een eerste edit, ik doe vaak wat verkeerd, dat knip ik er dan alvast uit. 
  • Vervolgens gaan de opnames en de audio naar de video-editor, zodat de video-opname precies getimed wordt op de audio. Als ik het woord “bloeddruk” zeg in de voice-over, komt het schrijven van “bloeddruk” in beeld. Of als ik in de zin “anatomie van de nier” zeg, dan komt het nier-plaatje in beeld. Een heel precies en tijdrovend werkje dus om de hele video goed te timen. 
  • In die tijd ga ik de lesmaterialen erbij maken: actieve Samenvatting, oefenvragen, werk ik de bronnenlijst uit, maak ik de website-plaatjes voor die les, etc. 
  • Dan krijg ik de video weer terug – kijk hem nog even na, eventueel laatste edits voor de puntjes op de i. Ik ben best wel een pietje precies.
  • En daarna kan de les (video en lesmaterialen) op de Academie worden gezet, en sommige video’s zet ik ook nog op youtube. 

Best een flink werkje dus! Ik heb een tijdje terug uitgerekend dat ik met 1 video ongeveer 2 werkdagen bezig ben. Daar komt nog de overige lesmaterialen + plaatsen op de website bij, dus reken met gemak 2,5-3 dagen voor 1 les. 

De website is gemaakt met als doel voor ogen: “Deze website had ik zelf willen hebben tijdens mijn studie”

Naast je YouTube kanaal heb je ook een academie opgericht. Wat houdt dat precies in?
Dat is mijn online leeromgeving voor HBO-V studenten, en dé plek waar mijn klanten (Academieleden) zijn: Alle lessen en lesmaterialen die ik maak staan daar op, en er is een forum (‘de Vraagbaak’) waar ik vragen beantwoord die studenten hebben. De website is gemaakt met als doel voor ogen: “Deze website had ik zelf willen hebben tijdens mijn studie”. Naast leuke en begrijpelijke uitleg (zonder al te veel poespas) over het menselijk lichaam zet ik in op goede studietechnieken. Een goede studietechniek kan ontzettend helpen in de hoeveelheid tijd die je aan leren kwijt bent, en de hoeveelheid die jij over een maand (en over een jaar, enzovoort) nog weet. En ik probeer het leren altijd een beetje leuker te maken, met de getekende uitlegvideo’s, werkbladen (Actieve Samenvatting), en bijvoorbeeld met mijn Anatomie Kleurboeken.

Wat zou je nog willen doen of bereiken met Juf Danielle?
Oh, nog zo veel! Er zitten de komende tijd een aantal hele leuke projecten aan te komen, waar ik nog niet te veel over kan verklappen, maar ik krijg er ontzettend veel energie van om er mee bezig te zijn, en ik heb nu al zin om het bekend te gaan maken wat het is! Verder ben ik bezig met het uitbreiden van het team, zo kan ik de werkdruk in de toekomst hopelijk delen met andere mensen. Mensen die ik vertrouw en die hun eigen specialiteit meenemen voor binnen Juf Danielle. Verder hoop ik dat in de toekomst elke verpleegkundige wel een keer een Juf Danielle video heeft gezien, en hoop ik natuurlijk nog veel meer studenten te kunnen helpen binnen mijn Academie!

TIP: ben jij of ken jij een verpleegkunde student? Dan zijn de YouTube video’s van JufDanielle zeker een aanrader!

https://www.youtube.com/c/JufDanielle/videos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *