Manon (22) werkt sinds anderhalf jaar bij het Medisch Regiecentrum (MRC) van het UMC Utrecht. Ze is hier gestart als monitoringslid, maar sinds juli 2022 werkt ze hier 2,5 dag in de week als gediplomeerd verpleegkundige.
Ik heb een oudere meneer (78) aan de lijn van één van onze zorgprogramma’s. Hij heeft drie weken in het ziekenhuis gelegen op de verpleegafdeling. Gisteren heb ik met hem kennisgemaakt en mocht hij met zuurstof vervroegd met ontslag. Iedere ochtend bellen wij deze groep patiënten. We bespreken hoe het gaat en hoe hij de nacht is doorgekomen. De meneer die ik spreek is erg geëmotioneerd. “Doordat jullie er zijn, mocht ik eindelijk naar huis. Dat is zo enorm fijn, meisje!” Ik vertel hem dat ik blij voor hem ben dat hij thuis is. Ik zie in de thuismonitoringsapp dat zijn saturatie in de ochtend wat laag was en vraag hiernaar. Meneer antwoordt dat hij even was wezen douchen, dat had hij zó gemist. Ik wens hem een fijne dag. Hij antwoordt dat hij vanmiddag met zijn vrouw een rondje om het veldje in de straat gaat wandelen mét zuurstoffles: “Niet schrikken als mijn saturatie dan weer laag is hoor! Ik heb de buitenlucht gewoon enorm gemist!”
Het Medisch Regiecentrum is een digitale zorgafdeling en vervult een centrale rol bij het verlenen van zorg op afstand. We kunnen patiënten gepersonaliseerde zorg bieden en op een veilige manier monitoren. Patiënten krijgen zo meer regie over hun eigen gezondheidssituatie en hoeven minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Met de inzet van het MRC kunnen we de zorg voor de patiënt op maat maken en versnelling op het digitaal aanbieden van zorg stimuleren. Daarmee werken we aan toekomstbestendige zorg.
In het MRC worden patiënten op afstand gemonitord door middel van een thuismonitoringsapp door getrainde medische- en verpleegkundestudenten en zorgprofessionals onder de verantwoordelijkheid van een medisch specialist. De medewerkers van het MRC staan in nauw contact met de patiënt: zij houden de meetgegevens (zoals de vitale functies, klachten en andere zaken zoals medicatie) van de patiënten thuis via de app in de gaten en hebben telefonisch contact. Zo kunnen wij signaleren en anticiperen wanneer er aanpassingen in de behandeling van de patiënt nodig zijn.
Als verpleegkundige bij het MRC houd ik mij met veel verschillende dingen bezig. Zo ben ik onder andere met de behandelaren bezig met protocolontwikkeling voor de monitoring. Het behandelteam bepaalt wat er gemeten moet worden. Samen overleggen we dan hoe dat in de programma’s past, welke taken er liggen voor het MRC en hoe dit er in de thuismonitoringsapp uit moet gaan zien. Ook begeleid ik de monitoringsmedewerkers bij vragen of problemen. We klinisch redeneren regelmatig samen over casuïstiek. Verder ben ik een ‘manusje van alles’, het is enorm afwisselend. Dat maakt het voor mij als verpleegkundige een enorm leuke afdeling.
De afdeling is ontstaan aan het begin van de coronapandemie. De afdeling Digital Health kreeg tijdens de coronapandemie in maart 2020 de opdracht van de Raad van Bestuur om een medisch regiecentrum in te richten ter ondersteuning van de corona check-app. Het doel was hier grote groepen mensen (met klachten en/ of zorgen over corona) op afstand te triageren, gerust te stellen en/ of door te verwijzen naar de eigen huisarts. Dit bleek een veilige en effectieve wijze om coördinatie en triage te doen van het digitale corona zorgproces. Met deze ervaringen werd de basis gelegd voor een succesvolle uitbouw met andere initiatieven op het gebied van triage en thuismonitoring van patiënten.
Het MRC kent op dit moment vijf actieve zorgprogramma’s. We bieden monitoring voor zowel chronische- als acute patiëntengroepen. Zo ondersteunt het MRC onder meer bij de teletriage van de polikliniek oogheelkunde. Ook monitoren we patiënten met corona op afstand, zodat zij eerder naar huis kunnen of juist langer thuis kunnen blijven. Daarnaast draaien er twee zorgprogramma’s voor de ziektebeelden polyneuropathie en netelroos. Voor deze chronische patiënten biedt de thuismonitoring dat zij minder vaak naar de polikliniek hoeven te komen en krijgen zij meer inzicht in het ziekteverloop. Verder werken wij hard aan nieuwe zorgprogramma’s voor verschillende patiëntengroepen. Hopelijk wordt steeds meer zorg op afstand mogelijk. Onze afdeling groeit dan ook enorm hard!
Je kan Manon volgen op haar Instagram!