Siljan zit in zijn 1e jaar medische hulpverlening aan de hogeschool van Utrecht. Hiervoor heeft hij de inservice opleiding tot operatieassistent gedaan, maar dit bleek het toch niet helemaal te zijn. Wat trekt hem zo aan medische hulpverlening? Hoe is de studie ingedeeld? En heeft hij al een idee waar hij later zou willen werken?
De studie medische hulpverlening bestaat nog niet heel lang. Hoe ben je bij het idee gekomen om deze studie te gaan doen?
Het duurde even voordat ik erachter kwam welke studie nou echt goed bij mij paste, ik vond het een lastige keuze. Ik heb hiervoor de inservice opleiding tot operatieassistent gevolgd bij het Radboudumc. Ik vond dit echt een erg mooie opleiding, waarbij ik heel veel heb mogen leren en zien. Echter kwam ik er na 1,5 jaar achter dat ik toch heel erg het patiëntencontact miste. Dat is op de OK natuurlijk lastig, daarom ben ik toen gestopt. Ik vond het menselijk lichaam nog steeds erg interessant. Verpleegkunde was het sowieso niet voor mij; ik heb veel afwisseling en spanning nodig in mijn werk, snel schakelen daar houd ik van! Toen ik op internet verder ging zoeken, kwam ik zo uit bij medische hulpverlening! Na wat (online)infodagen wist ik het zeker, dit is het voor mij!
Verpleegkunde is heel algemeen, terwijl medische hulpverlening gericht is op de acute zorg. Is dat ook de reden waarom je hiervoor hebt gekozen?
Ja, dat is inderdaad de reden dat ik voor deze studie heb gekozen. Ik vind juist de acute zorg leuk, bij verpleegkunde is het vooral gericht op ”care”, medische hulpverlening richt zich vooral op ”cure”. Echter neemt dat niet weg dat er klein deel overlap is met de opleiding tot verpleegkundige. Zo moeten wij in het eerste jaar ook 100 uur ADL-stage lopen bij een verpleeghuis.
Hoe is de studie ingedeeld?
De studie is naar mijn mening erg fijn ingedeeld. Praktijk en theorie wisselen elkaar af. Het eerste jaar is vooral gericht op de ”primary survey” (ABCDE), waarbij je vooral leert over de meest vitale orgaansystemen. We krijgen les in lichamelijk onderzoek, maar leren ook anamneses afnemen. We lopen in het eerste jaar ook 100 uur ADL-stage in een verpleeghuis. Het tweede jaar is gericht op de wat minder vitale organen; we krijgen dan bijvoorbeeld les over het spijsverterings- en urogenitale stelsel. Ook is er veel aandacht voor psychiatrie in het tweede jaar, we moeten dan ook 60 uur stage lopen in de psychiatrie. In het derde jaar kies je je afstudeerrichting (acute zorg of anesthesie, mogelijk worden er daar nog andere richtingen aan toegevoegd). Je krijgt dan de verdieping in de gekozen afstudeerrichting, daarnaast volg je in het derde jaar een minor. In het vierde jaar loop je vooral stage en ga je afstuderen.
Bij verpleegkunde is het overgrote deel vrouw. Hoe is dat bij medische hulpverlening?
Dat is hier ook wel! In mijn klas van 15 personen zijn er 4 mannen, de rest is vrouw.
Na het behalen van je diploma kan je als medisch hulpverlener aan de slag op de ambulance, op de SEH of in de anesthesie. Heb jij al een idee wat je wil gaan doen?
Ja, daar heb ik al over nagedacht! Ik ga sowieso kiezen voor de afstudeerrichting acute zorg, dan blijven de SEH en ambulance over. Mijn voorkeur gaat nu sterk uit naar de ambulance, dat is overigens bij de meesten in mijn klas zo.
Wat is het verschil tussen een medisch hulpverlener op bijvoorbeeld de ambulance en een verpleegkundige op de ambulance?
In de praktijk is er geen verschil, behalve de beroepstitel. We doen exact dezelfde werkzaamheden en hebben evenveel verantwoordelijkheden. Wel is de manier van opleiden natuurlijk anders. Een beginnend ambulance verpleegkundige zal al meer praktijkervaring hebben dan een beginnend medisch hulpverlener. Echter heeft een beginnend medisch hulpverlener wel al vier jaar theorie gehad over de acute zorg, dat is dan bij een beginnend ambulanceverpleegkundige weer anders.