Beroepen,  Interviews

Maaike is verpleegkundige en docent verpleegkunde: “Nu als docent werk ik nog steeds aan het bed en beïnvloed ik de kwaliteit van de zorg door beginnend beroepsbeoefenaars op te leiden”

Naast verpleegkundige in het ziekenhuis, is Maaike ook docent verpleegkunde. Hoe combineert ze dit en hoe is ze hierbij gekomen?


Je werkt als flex verpleegkundige op verschillende afdelingen. Hoe bevalt dat?
Het is heel erg wennen. In het Erasmus MC was ik een specialistische verpleegkundige op de Hoofd-Hals afdeling. Ik had verstand van verschillende oncologische chirurgische Hoofd-hals operaties en de verpleegtechnische handelingen die daarbij komen kijken, zoals bijvoorbeeld canulezorg. Dat specialistische is vervangen door het generalistische als flexverpleegkundige. Nu moet ik van alle ziektebeelden het naadje van de kous als het ware weten. Dat is erg wennen. Daarbij is het voor mij ook een ander werkgevoel, aangezien ik (helaas) geen onderdeel ben van een verpleegkundig team. Ik maak geen uitjes mee, geen verjaardagen en zit niet in een groepswhatsapp van een afdeling. Voor deze 4 uur in de week naast mijn baan als docent verpleegkunde in leerjaar 3/4, vind ik het prima. Als ik meer uren zou werken, dan zou ik denk ik liever op een vaste afdeling werken.

Het schakelen is wel lastig, zeker omdat de ziektebeelden en bijbehorende protocollen soms net wat anders zijn dat ik gewend ben

Vind je het niet lastig om elke keer weer op een andere afdeling te staan, met andere collega’s, ziektebeelden, verpleegtechnische handelingen en medicatie? Ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn om steeds te schakelen.
Het schakelen is wel lastig, zeker omdat de ziektebeelden en bijbehorende protocollen soms net wat anders zijn dan ik gewend ben. Maar dat is inlezen en de tijd ervoor nemen. Qua verpleegtechnische handelingen is mijn werk niet veranderd, evenals medicatie. Op de Intensive Care kom ik andere medicatie tegen dan op de verpleegafdeling, maar hier heb ik al een uitgebreide uitleg over gehad.

Waarom heb je ervoor gekozen om op meerdere afdelingen te werken en niet voor 1 vaste afdeling?
Dit komt doordat ik nu als docent verpleegkundige werk voor leerjaar 3/4. Ik doe dit 4 dagen (32 uur) in de week en dan is hiernaast in de zorg werken voor meer dan 4 uur best pittig. Zeker met de hoeveelheid hobbies die ik heb, zoals: instagrammen, naar de sportschool gaan, met vrienden afspreken en tennissen.

Ik ben wel echt een chirurgisch verpleegkundige

Welke afdeling(en) vind je het leukst?
Ik ben wel echt een chirurgische verpleegkundige. En ik houd altijd wel van uitdaging. Dit maakt dat ik nu de cardiologie wel echt heel leuk vind. Een voor mij nieuwe afdeling, met andere ziektebeelden dan gewend.

Nu als docent werk ik nog steeds aan het bed en beïnvloed ik de kwaliteit van de zorg door beginnend beroepsbeoefenaars op te leiden

Naast verpleegkundige ben je ook docent verpleegkunde. Hoe ben je daarbij gekomen?
Ik heb de master verplegingswetenschap gevolgd. In 2017 ben ik begonnen met de pre-master en in 2020 heb ik mijn tweede en tevens laatste masterjaar afgerond. Een onwijs leuke opleiding, die ik in eerste instantie ging volgen om het onderzoek in te gaan. Als snel merkte ik dat ik de onderzoekswereld te hiërarchisch voor mij vind binnen bijvoorbeeld het Erasmus MC. Ook het combineren met bijvoorbeeld 50% aan bed staan is lastig, waardoor ik altijd meer uren aan bed zou staan dan dat ik aan het onderzoek kon besteden. Dit is zonde, want juist de kennis van verplegingswetenschappen wil ik blijven ontwikkelen om zo de patiëntenzorg nog beter te maken en de verpleegkundigen te blijven binden en boeien. Nu als docent kan ik alsnog het onderzoek in gaan, werk ik nog steeds aan het bed en beïnvloed ik de kwaliteit van zorg door de beginnend beroepsbeoefenaars op te leiden. Hoe mooi is dat?

Welke lessen/ welk vak geef je?
Ik geef de in onderwijsperiode 1 en 2 de les Analyse Zorgsituatie waarbij de studenten een verslag moeten maken van anamnese tot evaluatie met onderbouwing, uitwerking van de PES, interventie bepaling en in combinatie met patient centered care. Hierna komt het schrijven van een critically appraised topic naar voren. Ik ben ook regiecoach (voorheen studieloopbaan begeleider). Ook ben ik instellingsdocent in het Erasmus MC. Hier begeleid ik de studenten op de afdeling Hoofd Hals en interne Oncologie. Dus deels van de afdeling waar ik zelf vandaan kom. Als laatste loop ik nu nog meer bij afstudeerlessen, maar zal ik in onderwijsperiode 3 en 4 zelfstandig een klas begeleiden. Onwijs leuk dus allemaal!

Ik houd van onderzoek doen en kennis overbrengen

En waarom heb je daar voor gekozen?
Ik houd van onderzoek doen en kennis overbrengen, van studenten begeleiden op school tot op hun stage.

Hoe ben je docent verpleegkunde geworden?
Op het HBO kan je enkel lesgeven met een master of als je een master wilt gaan volgen. Aangezien ik die master al heb, werd ik na een sollicitatieprocedure van meerdere gesprekken aangenomen. Momenteel volg ik een pedagogisch didactische les. Deze les is één keer per week en volg ik met andere docenten die net begonnen zijn. Volgend jaar mag ik mijn pedagogische en didactische aantekeningen halen.

En hoe combineer je het werken als verpleegkundige en het werken als docent?
Soms vraag ik mij dit ook af, haha. Veel planning is het antwoord!

Als je moet kiezen: werken als verpleegkundige of docent verpleegkunde zijn, wat zou je dan kiezen? Of vind je juist de combinatie en de afwisseling leuk?!
Ik kan er niet één kiezen. Ik zou geen docent kunnen zijn als ik niet meer werk als verpleegkundige!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *