Gastblogs

The Family Doctor: “Het zorginfarct komt er op neer dat er meer mensen zijn die hulp nodig hebben of willen, dan dat er mensen zijn die hen die hulp kunnen of willen geven”


‘The Family Doctor’ is op verschillende social media kanalen bekend om haar laagdrempelige account, waarop ze haar ervaringen als huisarts deelt, maar ook medische kennis deelt en vragen beantwoordt. Het zorginfarct is een groot probleem, en als huisarts merkt zij dat als geen ander. Ze vertelt erover in deze gastblog!


Een dokter nodig? Sorry, die zijn op. 

De meeste mensen/ jongeren die een titel met het woord ‘zorginfarct’ erin lezen, klikken weg. Dus toen ik deze blog begon te schrijven verzon ik deze titel. Het woord zorginfarct zegt de meeste mensen niets tot weinig, klinkt niet sexy en als iets wat alleen interessant is voor mensen boven de 50 jaar. Wellicht omdat ‘infarct’ mensen doet denken aan de woorden hartinfarct en herseninfarct. 

Maar niets is minder waar; het raakt iedereen en ook jou als lezer!

Het zorginfarct komt er op neer dat er meer mensen zijn die hulp nodig hebben of willen, dan dat er mensen zijn die hen die hulp kunnen of willen geven

Het zorginfarct komt er op neer dat er meer mensen zijn die hulp nodig hebben of willen, dan dat er mensen zijn die hen die hulp kunnen of willen geven (de hulpverleners). Hierdoor kan de zorg niet lekker doorlopen en verstopt het -> een infarct.

Ik gebruik het woord ‘willen’ heel bewust. Er zijn namelijk veel mensen die zorg willen terwijl ze het medisch gezien niet nodig hebben. Denk aan mensen die per se een jaarlijkse gynaecologische controle willen hebben in het ziekenhuis, omdat dit in veel andere landen zo gebeurt. Aan de andere kant zijn er hulpverleners die de zorg wel zouden kunnen geven omdat ze ervoor geschoold zijn, maar het niet meer willen geven om verschillende redenen en dus stoppen met hun werk.

Vroeger ging je veel minder snel naar de dokter

Vroeger ging je veel minder snel naar de dokter. Je wilde namelijk niet de tijd van de dokter verspillen, omdat hij het al zo druk had. Dus wachtte je af en vroeg je je familie/ buren om raad. Dat was vroeger heel normaal. Er was altijd wel iemand die goede tips had om het leed te verzachten. Zo kon je zelf veel dingen oplossen en de meeste dingen gaan ook vanzelf over binnen een paar dagen tot een aantal weken. 

Nu is het zo, dat het lijkt alsof niemand meer weet wat je moet doen bij lichamelijke klachten. Mensen zoeken naar hun klachten op het internet en daar staat altijd wel ergens dat je klachten door kanker kunnen komen of er worden verkeerde adviezen gegeven. Iedereen kan namelijk van alles op internet zetten. Aan rondvraag bij buren of familie wordt nauwelijks meer gedaan en mensen pakken de telefoon om de huisarts te bellen. Hoeveel mensen ons huisartsen en zelfs de huisartsenpost bellen vanwege een simpele snotneus, is niet normaal. Of moet ik zeggen helaas het nieuwe normaal. Hierdoor is het veel drukker geworden voor alle hulpverleners.

Veel mensen denken niet meer aan hoe het voor de huisarts en de andere hulpverleners moet zijn als ze hen voor kleine dingen bellen, maar vinden (eisen!) dat ze geholpen moeten worden. Het maakt hen niet uit hoe overwerkt de hulpverleners al zijn; zolang zij maar geholpen worden. Daar betalen ze toch hun zorgverzekering voor? Dus ze hebben recht op hulp! Ook zijn steeds meer mensen respectloos tegen de medemens en dus ook tegen de hulpverleners, zich uitend in scheldkanonnades tot neergestoken of gegijzeld worden. Met dit gedrag jaag je hulpverleners weg, waardoor je in de toekomst zelf nog minder snel krijgt wat je wil.

Mede door deze dingen zijn er steeds minder hulpverleners, terwijl in de toekomst 1 op de 4 mensen hulpverlener moet zijn om alle mensen te kunnen helpen

Vinden mensen het dan gek dat deze hulpverleners bij zichzelf denken: ’Waarom doe ik dit nog? Ik ga liever ander werk doen waar ik niet dagelijks uitgescholden of bedreigd word, dan dat ik nog in de zorg blijf werken.’ Vinden ze het ook gek dat hulpverleners zo gestresst raken of getraumatiseerd zijn dat ze langdurig ziek gemeld raken? Het is hierom ook minder aantrekkelijk om in de zorg te komen werken. Mede door deze dingen zijn er steeds minder hulpverleners, terwijl in de toekomst 1 op de 4 mensen hulpverlener moet zijn om alle mensen te kunnen helpen. 

Op steeds meer plekken in Nederland hebben mensen geen huisarts meer

Op steeds meer plekken in Nederland hebben mensen geen huisarts meer, omdat de praktijken geen opvolging kunnen vinden. Het is namelijk steeds minder aantrekkelijk om huisarts te zijn of te worden, omdat er steeds meer werk moet worden gedaan voor hetzelfde geld en je steeds vaker eisende/ scheldende mensen voor je hebt. De huisarts gaat met pensioen of stopt er vroegtijdig mee en niemand wil of kan ervoor in de plaats komen. De zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk om een huisarts te vinden voor deze huisartsloze-mensen, maar zij hebben al aangegeven dat dit niet lukt, omdat er simpelweg geen huisartsen te vinden zijn. Ze zijn op. 

Ook in de ziekenhuizen zijn steeds minder hulpverleners

Ook in de ziekenhuizen zijn steeds minder hulpverleners. Zo worden steeds meer Spoedeisende Hulpen (SEH’s) gesloten en krijgen de SEH’s die nog wel open zijn het steeds drukker. Terwijl daar ook steeds minder personeel is. De nog bestaande SEH’s hebben hierdoor steeds vaker een zogenoemde ‘presentatie-stop’; wat betekent dat niemand meer naar de SEH kan komen. Ook de ambulances niet, die al een patiënt die in levensgevaar verkeert, in hun auto hebben liggen. 

Ook zijn er veel hulpverleners die de zorg wel zouden kunnen geven, maar thuis zitten of ander werk doen, omdat er geen banen voor hen zijn

Ook zijn er veel hulpverleners die de zorg wel zouden kunnen geven, maar thuis zitten of ander werk doen, omdat er geen banen voor hen zijn. Denk aan alle orthopedisch chirurgen die noodgedwongen hun heil zoeken in het buitenland, omdat hier geen werk voor hen is. Hun studieschulden en vaste lasten moeten toch ergens van betaald worden. Zo zijn er meer specialisten die geen werk kunnen vinden in hun vakgebied. Zonde, als je kijkt naar alle wachtlijsten in het ziekenhuis!

Daarnaast zijn er veel mensen die om verschillende redenen pas na coronatijd met hun klachten naar de dokter zijn gegaan

Daarnaast zijn er veel mensen die om verschillende redenen pas na coronatijd met hun klachten naar de dokter zijn gegaan, waardoor het nu extra druk is voor hulpverleners en er lange wachtlijsten zijn ontstaan; er moet namelijk zorg ingehaald worden.

Steeds meer mensen willen zorg, maar het is steeds minder mogelijk

Dus steeds meer mensen willen zorg, maar het is steeds minder mogelijk; een zorginfarct dat niet alleen mensen boven de 50 jaar raakt. 

Hoe kan je zorgen dat jouw hulpverlener niet ook stopt of ziek raakt? Door extra lief voor ze te zijn en begrip voor ze te tonen. Wanneer je klachten hebt, vraag dan eerst rond of anderen die dezelfde klachten hebben (gehad) adviezen hebben en kijk op www.moetiknaardedokter.nl of op de Moetiknaardedokter-app om te zien of je dokter bellen wel echt nodig is.

De dokters zijn op, dus wees extra zuinig voor degene die je nog hebt.  


Je kan The Family Doctor en haar verhalen als huisarts volgen op haar Instagram!


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *